Assalamualaikum!
instagram / twitter / facebook
← lapuk baru →’
National Aspiration & Leadership Symposium 2015.
Monday, February 9, 2015
"If your actions inspire others to dream more,
learn more,
do more,
and become more,
YOU ARE IN A RIGHT TRACK OF BECOMING A GREAT LEADER"
-John Quiney Adams-

7th February 2015. Putra World Trade Centre.

Apa tu NALS?
NALS tu nama pendek bagi National Aspiration & Leadership Symposium. Long story short, a full day event promoting, sharing intellectual discourse among young leaders. Wakil wakil MPP serta student all over Malaysia, Aussie, Korean and etc. Bagi aku, ni platform dimana student boleh make connection dengan student dari uni lain. Tu je sebenarnya yang paling penting. 

Kenapa join event ni sedangkan sekarang ni waktu cuti?
Hmmm Macam mana nak jawab? Ceh, lantak aku lah. Ada kau susah susah yang kena pegi keh?! K.
Tak ada lah. Okay. 2nd NALS, which is last year (2014) aku ada join. I found it fancy, so aku pun join lah yang kali ke-tiga ni. Tak ada lah gigih mana pun sebenarnya as i don't have many things to do pun for this sem break. Plus memang aku ada hal something nak disettlekan kat fac, dan pepatah mengatakan "Sambil menyelam, minum air, kentut sekejap, tangkap ikan, lepas tu goreng."

So kali ni punya theme, A Globalized World: Principles of Innovative Leadership. And a lil info for last year's NALS was Empowering The Next Generation of Malaysians: Shaping The Future of Our Nation. Frankly speaking, aku sebenarnya lagi suka tahun lepas punya daripada this year punya symposium. Kalau last year punya, quite simple. Opening speech, 1st session, 2nd session, 3rd session, 4th session dan tajuk tajuk dia macam "Youth Parliament: Channeling the Voices of Young Malaysians", "Continuing A Legacy vs Implementing New Ideas: A Delicate Balancing Act", "Youth as Problem Solvers: Ingenuity in Nation Building", " Achieving Your Dreams: Sky is the Limit or is it Space". Untuk tahun ni punya, tajuk dia macam "A New Era of Leadership in Facing National Security Challanges" (Opening speech daripada YB Dato' Seri Hishammudin Tun Hussien) lepas tu "Creadibility of Gen-Y in Leadership" (Session 1 daripada panelist Rahman Hussin, Alia Ishak, Razmel Nazrin, Michael Teoh and moderated by Hafeez Jeofry). Jangan risau kalau tak kenal, aku pun tak kenal langsung they all ni siapa. And lepas je sesi 1, terus multi-cluster session.

Maybe yang membuatkan tahun ni punya tak berapa menarik sebab dia buat multi-cluster session tu. Pandangan aku lah, maybe sebab diorang nak pegi kesemua session tu, tapi tak dapat sebab kena pilih satu je. Contoh macam aku, aku nak sangat pergi cluster D, sebab ada Redza Minhat. Redza Minhat woi?! Lupa pulak nak bagi tau pasal multi-cluster session. MCS ni sebenarnya ada 4 sesi, tapi dijalankan serentak. Like, you have to choose 1 out of those 4 session. 
Okay, mana tadi? Haa Redza Minhat woi, sape je tak suka dia tuu? Aku yang lelaki ni pun boleh merembes testical aku tengok dia, inikan pula gadis gadis yang lemah? Tapi aku sedar aku ni siapa, dan aku dah terbayang Cluster D tu penuh, dan sesak, dan padat macam apa, dan aku lupakan hasrat aku lalu aku pilih Cluster A. Sebab aku dapat rasakan Cluster B, dan Cluster C mesti membosankan dan langsung tak menarik perhatian aku. Cluster D pasal arts, Cluster C pasal volunterism, Cluster B pasal corporate sector dan Cluster A pasal... "A Hyperconnected World: Challenges to Leadership and Perception Building" (daripada YB Dato' Sri Ahmad Shabery Cheek)

You guys tau, masuk masuk je hall tu dia suruh semua masuk group telegram untuk speech tu. Aku dengan data tengah ciputnya, dengan tak ada telegramnya, dengan memory phone yang dah nak fullnya, nampak tak betapa menggelabahnya aku memikirkan masalah tu? hahahahahahahahahahaha
tengah aku baru nak swipe screen, tiba tiba bunyi mic "haa, ni nombor sape yang 1st masuk group telegram ni? naik atas pentas cepat ambik hadiah." Aku tengok dia pegang 3 kotak gadget. Cilaka aku cakap, waduyuexpek, menteri komunikasi dan multimedia kot? setakat gadget apahal lah sangat. kah! Terus aku tengok semua orang duk serabut pegang phone. Memang tak dinafikan sepanjang sesi tu, phone, internet data memang essential gila. Masa speech dia pun dia suruh like/comment gambar yg dia directly post dekat page fb dia. Then masa game, game pun berasaskan voting dalam group kecil lepas tu create satu projek, trendingkan hashtag projek tu dekat twitter. kahkahkah puas aku minta bantuan tweetfamous tweetfamous yang aku kenal, namun ada je halangan nak menang. You guys tau menang dapat apa? Dekat atas pentas tu terpampang 29 galaxy note tab edge 3 amende samsung entah. Team aku tak menang pun, tapi dapat power bank pun jadi lah. Even tak guna mana pun haa. Lepas tu closing speech daripada YB KJ. Dinner, performance apa semua. habis. I might say konklusi daripada pengisian dia banyak kearah remaja, kenegaraan, berbaur politik sedikit. Yeah, atleast bukan sembang kedai kopi.



[ gambau ]



Buku Program

Small reunion dengan EXSAS.
Batch #gorypunyaapanamaentah0307 #cengkudurockers0509 
#casuarina0610 #zealous0913

Kena paksa dengan junior. Lantak engko lah diknon. 

Orang kuat KOYA Clothing. Senior.

Delegasi UPM






Well, itu jelah yang dapat aku kongsikan. Mungkin ni NALS yang terakhir aku join? Aku harap tak. Kalau kau rasa kau suka tengok lelaki pakai laced shoes, suits, ini lah tempatnya. Contoh macam yang tengah duduk atas sofa tu? Tak merembes ke tengok? k, dah tak mao, tak nak cakap dah, bye!



Labels: ,


“Kalau kau bagitahu semua benda,
kau tak payah nak ingat apa-apa.”
-Auf Iylia Sarbani-